Wednesday, March 4, 2015

What I NEED to do while im in Perlis

Assalamualaikum,

Tup tap tup tap... dah more than 2 months aku tinggal dekat Perlis. Dah start kerja pon dekat a very small contractor company..okey la tu, ko hinggat senang nak cari kerja dekat Perlis. Kalau aku nak cari kerja dekat architect firm jugak mau sampai balik dok KL semula pon aku akan jobless...sobs

Actually post ni nak cerita pasal plan aku time while Im in Perlis. Aku pon tak sure lagi sampai bila aku nak stay dekat Perlis. Maybe 4-5 bulan..maybe setahun..maybe stay sini terus kalau ada orang masuk meminang....ngeeee

So before aku pindah semula ke sini, aku dah plan banyak benda yang aku kena buat bagi mengisi masa aku. Maklumlah kerja kat sini tak ada la sebusy macam keja dekat architect firm. Kalau dulu aku pergi kerja kul 9 pagi balik pukul 9 malam, kadang2  9 pagi esoknya baru aku balik...tapi dekat sini pergi kerja pukul 9 pagi, pukul 6 petang aku dah sampai rumah..woha...

So here it goes my plan yang aku MESTI buat :

1) Daftar Perniagaan and rebrand diyalova (bakal tukar nama) 

Dah 2 years juga aku own boutique online jual tudung. Kenapa tudung? Sebab hari2 pakai tudung dan nak buat pon senang. Dekat Malaysia ni dah macam2  jenis tudung ada. Ada yang gaya belit ala mumia..ada tudung instant semudah abc...tapi aku suka jenis tudung yang simple ja...simple juga yang cantik bagi aku..eheh..walaupun macam dah lama business aku operate, tapi aku tak pernah daftar perniagaan lagi (homaigod, kalau SSM tau ni mau kena tangkap masuk jel 2 hari jugak...sobs)..oleh itu aku bertekad nak daftar perniagaan..and at the same time nak rebrand balik..nama diyalova tu macam budak2 ja..dah la tak elegant..sapa ntah kasi nama (ketuk kepala sendiri)..so plan aku bulan 4 ni nak kena register and update page aku with new stuff and new name...say my name say my name..yeah..

2) Belajar menjahit

cita-cita aku dulu kini dan selamanya adalah nak buka library-boutique-cafe...tengok betapa tamak halobanya aku sampai nak cramp 3 benda dalam satu kedai..,muahaha (gelak tamak)...aku pon start dengan baby step iaitu have my own online boutique dulu (diyalova) yang menjual tudung2...after this aku plan nak jual baju pula..baju haruslah yang aku design dan jahit sendiri ..pergh..bunyi macam banyak ja masa aku..hehe...So aku kena la belajar menjahit..so far aku pon tak sempat lagi nak survey tempat kursus menjahit..hopefully bulan 4 ni dah boleh start belajar..and aku kena beli machine jahit nanti....of cuz lah kena buat pinjaman dengan bank UKBH (ummi ku baik hati)..eheh


3) Belajar mengaji (tajwid & taranum)

Aku selalu jealous bila dengar orang baca dengan taranum...bila aku baca bunyi cam kayu sikit...so aku tekad nak belajar bertaranum juga..tapi sebelum nak belajar bertaranum kenalah belajar balik tajwid. maklumlah dulu belajar mengaji time sekolah rendah, sekarang baca pon ikut suka ja..kalau tanya tentang tajwid, confirm aku terus buat2 hilang ingatan..sobs...Aku dah dapat cikgu yang sudi mengajar aku, seminggu sekali pon jadi la..Insya-allah akan start dalam masa terdekat...gambate!

4) Belajar Revit 

Revit ni merupakan software untuk 3D, sekarang dah banyak company start guna Revit especially developer and big company...So sebelum aku balik semula ke KL dan start cari kerja, haruslah aku terror Revit dulu..baru lah up sikit market aku, nak mintak kerja pon boleh demand2 gitueww...so far aku dah slowly start belajar...hopefully dalam 3-4 months dah terror tahap bila orang tengok diorang akan start nyanyi tunjuk ajar ku sifu..ngeee

5) Belajar berenang

Aku dah lama dah teringin nak belajar berenang..sedih juga kalau mandi manda di pantai atau air terjun, aku macam ikan menggelupur tunggu nak mati dalam air tu..sobs..so macam mana pon aku kena belajar berenang tak kira tak kira..tak tahu la siapa yang sudi mengajar aku ni...nak berenang pon aku tak tahu kat mana..ada juga aku terjun dalam empangan timah tasoh tu karang...dalam list aku ni la yang paling susah...but nothing is impossible bak kata encik nike..di mana ada kemahuan di situ pasti ada kolam untuk aku renang..eheh...


 So far tu jela list benda aku kena buat..nampak macam sikit an an, tapi nak start buat satu pon susah..sobs..mardiah silalah bertekad dengan semangat yang jitu...semoga plan aku berjalan dengan lancar..chaiyok!