Thursday, April 12, 2012

Bersih ke?

Menjelang pilihan raya ni macam2 isu timbul, macam2 ragam dan macam2 cara digunakan oleh parti politik untuk menarik pengundi..
Sekarang kecoh dengan perhimpunan Bersih yang bakal diadakan pada penghujung April.
Adakah Bersih ini sememangnya bersih?
Tepuk dada, tanya iman.

Kita dapat lihat sekarang zaman kebangkitan. Demonstrasi dijalankan di seluruh dunia. Namun bukan semua demonstrasi itu membawa kebaikan, bahkan ada yang membawa kepada kerugian.

Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi,
nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah;
tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata,
dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.
(Al-An'aam 6:116)


Saya tidak menyokong or menghalang sebarang demonstrasi yang diadakan untuk kebaikan.
Rakyat ada hak untuk menyuarakan pendapat mereka sendiri. Tetapi jika ia membawa kepada perpecahan umat Islam, saya menolak sekeras-kerasnya.
Saya tertanya-tanya adakah Bersih diadakan untuk menegakkan keadilan atau menegakkan parti2 tertentu? Adakah Bersih dapat memecahkan umat Islam di negara kita?

“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah,
dan janganlah kamu bercerai berai” (Ali Imraan; 103)


Kalau rasa join Bersih membawa kebaikan, teruskan..tetapi haruslah mempunyai pengetahuan mengenainya.Bukan ikut membabi buta.

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
(Al-Israa' 17:36)


Kalau betul ini perhimpunan aman, maka jalankan dengan aman.Jika ini perhimpunan untuk keadilan, pastikan dijalan dengan penuh keadilan. Tiada putar belit fakta. Tiada lakonan semata-mata. Kerajaan juga harus mencari inisiatif supaya segalanya berjalan dengan aman. Kebajikan rakyat harus dijaga walaupun didalam perhimpunan ini.

Semoga kita tahu apa yang kita buat ini benar atau salah.

No comments: